Як зібрати кубик рубік для чайників?

yak z brati kubik rub k dlya chaynik v 1 - Як зібрати кубик рубік для чайників?

Ця головоломка, яка викликала справжній бум у 70-ті роки минулого століття, і по сей день дуже популярна. Дорослі та діти намагаються її зібрати, але навіть ті, кому це вдалося, часто не розуміють, як вони це зробили і не можуть повторити, тому що не встигли відстежити алгоритм. Як зібрати кубик рубік? Для чайників це теж цілком доступно. Про влаштування головоломки та алгоритми збору піде мова далі.

Що він собою являє?

Перед тим, як навчитися збирати кубик рубік, для чайників незайве буде розібратися, що ж це таке. Взагалі-то правильна назва – “кубик Рубіка”, тому що винайшов цей предмет угорський вчений на прізвище Рубік. Спочатку був кубик, потім і інші головоломки – пірамідка Рубіка і навіть глобус Рубіка.

З’явився і великий кубик, кожне ребро якого складалося не з трьох елементів, а з чотирьох і навіть п’яти. Але принцип пристрою всіх цих загадкових іграшок один і той же. Класика жанру – кубик, кожна грань якого складається з дев’яти маленьких квадратиків. Мета – зібрати іграшку так, щоб на кожній стороні виявилися квадратики тільки одного кольору.

Як він влаштований?

Зібрати кубик рубік покроково для чайників буде набагато простіше, якщо відразу зрозуміти, які елементи у нього є. У головоломки 3х3х3 є:

  • 6 центрів – по одному на кожній грані;
  • 12 ребер, як у будь-якого іншого кубика;
  • 8 кутів, як у будь-якого аналогічного геометричного тіла.

Важливо! Не зайве згадати, що ребром називається лінія з’єднання двох площин, в даному випадку квадратів, а гранню – площина між ребрами багатокутника.

Але кубик Рубіка не був би головоломкою, якби все було так просто. Одні елементи у нього рухаються, інші – ні, і саме це дозволяє його збирати. Є й інші деталі:

  1. Хрестовина всередині – саме її наявність і дозволяє елементам рухатися, в процесі складання вона не бере участь, але знати про її існування необхідно.
  2. Центральні кубики – вони не рухаються і служать орієнтирами, оскільки саме під них підбираються інші елементи, які розташовуються на цій межі.

Особливості елементів

Межі класичного кубика Рубіка пофарбовані в строго певні кольори:

  • білий;
  • жовтий;
  • зелений;
  • синій;
  • червоний;
  • помаранчевий.

Сучасні виробники іграшок роблять головоломки та інших кольорів, але у первісної моделі були саме ці.

Важливо! Положення центрів відносно один одного ніколи не змінюється, синій завжди буде навпроти зеленого, білий – навпаки жовтого, а оранжевий – навпроти червоного.

Ребра та кути

Не всі елементи кубика Рубіка називаються так, як це вказано класичної стереометрией. Звичайно, кути у нього залишаються кутами, а межі — гранями. Але під словом “ребро” розуміється не стільки межа між площинами, скільки елемент, що знаходиться на цій межі і має дві наклейки різного кольору.

У кута — три наклейки. Кольори розділити не можна, крути – не крути. Незалежно від того, куди повернеться біло-червоно-синій кут, він не перетвориться в синьо-червоно-зелений або жовто-червоно-помаранчевий.

Як обертати?

Складання кубика рубіка для чайників починається з визначення алгоритмів, яке має і іншу назву – мова обертань. Кожен рух межі маркується певним чином. Будь-яку дію можна записати буквою – так само як і рішення або послідовність ходів. Такий принцип застосовується у багатьох іграх і головоломках.

Розбирається кубик адже теж не просто, а через певну послідовність ходів. Для початку давайте визначимося з літерами. З перших днів існування головоломки для запису алгоритмів застосовувався англійська мова. Ніщо не заважає слідувати цьому правилу і зараз. Отже, основні позиції позначаються літерами:

  • F;
  • B;
  • L;
  • R;
  • U;
  • D.

Тому, хто хоча б трохи знає англійську, буде зрозуміло все:

  • F — front, тобто фронтальна сторона.
  • B, відповідно, back, задня.
  • L, або left — ліва сторона,
  • R, вона ж right – права.
  • Буква U означає up, тобто верх.
  • D – down або низ.

Є й інші позначення. Буква W в дужках після основної означає, що та чи інша сторона вступає в дію разом із середнім шаром. Тобто Bw — задня сторона і ті елементи, що утворюють “пояс”. Іноді можна зустріти й інше позначення – спочатку стоїть літера-назва боку, потім w, а після неї – рядкова буква, теж означає сторону. За такою формулою ви можете відразу зрозуміти, скільки шарів повернути і на якому місці вони повинні виявитися.

Інші позначення

Зазвичай для складання кубика досить позначень руху грані або межі з середнім шаром. Однак бувають й інші рухи, які виробляються істотно рідше, але теж мають свої позначення:

  • M. М — це скорочення від middle. Вона позначає ситуацію, коли рухається середній шар, що знаходиться між правою і лівою сторонами.
  • S. Якщо ви бачите в схемі букву S, це значить, що застосовується крок standing, коли в справу вступає середній шар між фронтальним і задньою гранями.
  • E, або equatorial — середній шар між верхом і низом.

Зміна положення кубика

Особлива частина мови – позначення перехоплень, коли кубик змінює положення в просторі. У схемах ви можете зустріти наступні позначення:

  • x — означає, що кубик повертається від себе в площині правого і лівого шарів, коли фронтальна площина стає верхній;
  • x’ – треба повернути до себе, щоб фронтальна площина опинилася внизу;
  • y – кубик повертається за годинниковою стрілкою, і фронтальна площина стає лівою;
  • y’ – обертання проти годинникової стрілки, фронтальна площина перетворюється в праву;
  • z – кубик повертається обертається за годинниковою стрілкою так, щоб верхня площина перейшла в праву;
  • z’ — поворот годинникової стрілки, верхня площина стає лівої.

Порядок запису обертань

Щоб легше розібратися, куди яку межу обертати, потрібно запам’ятати кілька правил, в якому порядку записуються дії:

  1. Якщо ви бачите одну букву, що позначає межу– повертайте її за годинниковою стрілкою.
  2. Якщо після букви ви бачите штришок – повертаєте проти годинникової стрілки.
  3. Цифра 2 після букви означає, що треба повернути двічі, тобто не на 90°, а на 180.
  4. Коли в комбінації з літери і цифри 2 є ще й штришок – краще крутити зазначену межу проти годинникової стрілки.

Збираємо кубик

Краще всього тримати опис мови обертань перед собою. Але в загальному-то нічого не варто його запам’ятати. Весь процес можна розділити на кілька етапів. З кожною дією складність зростає.

Робимо хрест

Це — найпростіший етап. Потрібно зібрати правильний хрест на будь-якій із сторін. Завдання можна вважати виконаним, якщо ребра будуть одного кольору з центральними і на тій межі, з якої ви починаєте збірку, та на суміжних. Кутові елементи на цій же грані поки що можуть бути будь-якого кольору.

Як це зробити? Елементи поки ще можна ставити по одному. Починати краще всього з білій площині, але в принципі можна і з будь-якої іншої:

  1. Поверніть кубик так, щоб білий центр опинився перед вами.
  2. Знайдіть 4 ребра, у яких одна біла сторона.
  3. Виберіть будь-який фрагмент і поставте його поруч з білим центром – буває кілька варіантів, залежно від того, де виявилося ребро перед тим, як ви почали його крутити.

Варіант 1

Біле ребро знаходиться в середньому шарі. Грань повертаємо рухом R, тобто за годинниковою стрілкою, але можна використовувати і варіант L’.

yak z brati kubik rub k dlya chaynik v 2 - Як зібрати кубик рубік для чайників?

Варіант 2

Якщо біле ребро знаходиться в середньому шарі, але наступного білої межі вже стоїть елемент з білою наклейкою (наприклад, вам треба повернути біло-зелене, але на відведеному для нього місці стоїть біло-синє). Крутимо у вертикальній площині, тобто, використовуємо одне з рухів U або U2, а потім – поворот R або L’.

Варіант 3

Ребро знаходиться в нижньому або верхньому шарі. В хід вступають руху F або F’, щоб перенести його в середній шар, а потім – вже знайомі руху R або L’.

Коректуємо положення

Просто хрест зібрати неважко, але вам же потрібен правильний – тобто такий, у якого не тільки білі елементи збігаються за кольором з гранню, але й інші – зелений з зеленим центром, синій – з синім і т. д. Іноді доводиться міняти ребра місцями. Для цього потрібно повертати верхній шар.

Можливі два варіанти:

  • суміжні ребра стали правильно, два інших – ні;
  • правильно встали два протилежних ребра, два інших – на чужих місцях.

В обох випадках застосовується схожі алгоритми — RUR’U’, він же “піф-паф” або RU2R’U2.

Збираємо перший шар

Наступний етап – зробити один шар так, щоб всі елементи встали на свої місця. Не лякайтеся, що доведеться зруйнувати те, що ви вже створили. Всі ребра все одно стануть туди, куди належить:

  1. Шукаємо будь білий кут.
  2. Шукаємо місце в нижньому шарі, де цей кут буде стояти.
  3. Поставте кут над цим місцем.

Варіант 1

Біла сторона повернена до вас. П’ять разів повторіть вже знайомий вам алгоритм “піф-паф”

Варіант 2

Білий квадратик повернутий у бік. Досить зробити “піф-паф” один раз.

Варіант 3

Білий квадратик повернутий вниз. “Піф-паф” треба зробити тричі.

Варіант 4

Білий елемент повернутий до вас, але знаходиться внизу. Чотири вже знайомих руху.

Варіант 5

Потрібний елемент внизу і повернутий праворуч – два рухи.

Збираємо другий шар

Освоївши “піф-паф”, ви вже можете зібрати практично весь кубик. Другий шар зробити нітрохи не складніше, ніж перший. Вам потрібно знайти 4 ребра і правильно поставити їх у середину. Тобто, це ті чотири ребра, на яких немає жовтого – жовті елементи будуть знаходитися в шарі, протилежному білому:

  1. Вирішіть, яке ребро ви поставите першим.
  2. Покрутіть верхню грань вже знайомим вам рухом, щоб це ребро встало на місце. Тобто, щоб і другий елемент збігся з кольором з центром.

Варіантів може виявитися декілька:

  • два суміжних ребра стали правильно, два інших – ні;
  • два протилежних ребра стоять на своїх місцях, два інших – треба перевертати.

Варіант 1

Якщо треба поміняти місцями два суміжних ребра, застосовуємо наступний алгоритм: URU’R FR’F’R.

Варіант 2

Протилежні ребра міняються місцями в наступному порядку U ‘L ULF’LFL’.

yak z brati kubik rub k dlya chaynik v 3 - Як зібрати кубик рубік для чайників?

Нижній хрест

Тепер потрібно зібрати хрест на нижній межі. В даному випадку він жовтий. Починаємо діяти так само, як і під час складання інших верств, тобто знаходимо ребра і починаємо ставити їх на потрібні місця.

Вам знадобляться два алгоритми – по одному на кожну з можливих ситуацій:

  • FRUR’U ‘F’, якщо треба поміняти місцями суміжні ребра;
  • FURU’R F’, якщо міняємо протилежні.

Коректуємо ребра

Ребра нижнього шару ведуть себе точно так само, як і всі інші. Вони можуть встати відразу на свої місця і так, як треба. Але це буває нечасто. Значно частіше доводиться їх перевертати — небудь міняти місцями два суміжних, або два протилежних. Відповідно — використовуються алгоритми:

  1. RUR’URU2R’;
  2. RU2R’U ‘RU’R’.

З допомогою цих рухів ви впораєтеся з будь-яким завданням.

Ставимо кути

Ну ось майже і все. Залишилося поставити на місце чотири останніх елемента. Це вже справа техніки. Для початку виберіть кут, який повинен бути на своєму місці першим. Алгоритм – самий елементарний, будь рухів U. Точно так само поставте і інші куточки. Застосовуйте послідовність RU’RURURU’R U ‘ R2, і все дуже швидко встане на свої місця.

Відеоматеріал

Найголовніше – не боятися дій. Багато хто побоюється повертати шари, тому що не хочеться вдруге збирати те, що вже зроблено. Але нічого особливого в цьому немає. Повірте в те, що ви зможете це зробити, і у вас дійсно вийде.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *